„Könyvtár, ami összeköt”
Kárpát-medencei fiatal magyar könyvtárosok
együttműködése, 2015
Az
útnak indulás pillanatában el sem tudtam képzelni, hogy mivel és hogyan fogunk
öt hetet eltölteni a „Könyvtár, ami összeköt” ösztöndíjprogram keretén belül.
Elgondolkodtatott, hogy egy csoport, akik idegenek egymásnak, hogyan
kovácsolódnak össze a program ideje alatt. Azonban rövid idő után kiderült,
hogy nagyon jó kis csapat jött össze, gyorsan megtaláltuk a közös hangot. Az elsődleges
kapocs a könyvtár volt, a többi pedig jött magától. Az első találkozás
alkalmával tapasztalhattuk, hogy ahányan vagyunk, szinte annyiféle
könyvtártípust képviselünk (közkönyvtár, egyetemi/kari könyvtár, illetve
könyvtárbuszon dolgozó könyvtáros), de éppen ez tette a dolgot izgalmassá. Mindenképpen
szeretném kiemelni azt a pozitív kezdeményezést, hogy az ösztöndíjasok mellett
budapesti nagykönyvtárak kollégáit is delegálták a programba. A
tapasztalatcsere és a kapcsolatteremtés rendkívül hasznos módja ez, hiszen az
egyes intézményekbe már ismerősökhöz/barátokhoz térhetünk be, kérhetünk tőlük
segítséget. A korábbi évek ösztöndíjasaival való találkozás most valósult meg
először, amit remek ötletnek tartok, hiszen ezek a találkozások lehetővé teszik
a kapcsolatépítést, illetve a már meglévők kiszélesítését.
A
program öt hete alatt annyi impulzus ért minket, hogy nehéz lenne kiemelni
bármelyik programot is. Minden, amit a szervezők előláttak, hasznos és
tanulságos volt, mind szakmai, mind emberi szempontból. Határon túli
könyvtárosként megismerhettem a magyarországi könyvtári rendszer működését, és
a jó gyakorlatokat igyekszem majd az itthoni munkafolyamatokba is átültetni. Betekintést
nyerhettünk az ott használatos könyvtári rendszerekbe, a feldolgozás folyamatába
különböző intézményekben, rendszerekben. Két dolgot azonban különösen kiemelnék
a tapasztaltak közül, mert ezekből tudtam és tudom majd a jövőben is a
legtöbbet profitálni: a Corvinus Egyetem Könyvtárában tett látogatás, valamint
a munkavégzés gyakorlata, hiszen ezáltal volt szerencsém az Országos Pedagógiai
Könyvtár és Múzeum tevékenységének megismerésére, valamint szakmai
együttműködés kialakítására (már kiadványok cseréje is megtörtént).
Örömmel
tapasztaltam, hogy a Corvinus Egyetem Könyvtárában is működik a „felhasználói
tréning”, ami nálunk, a Magyar Tannyelvű Tanítóképző Kar könyvtárában is évek
óta bevett gyakorlat, vagyis hogy az elsőéves hallgatókat könyvtári sétára
visszük, hogy „megtanulják”, mit hol találnak, hogyan működik a rendszer. Itt
hangzott el az a számomra rendkívül szimpatikus gyakorlat, hogy a tantárgyi
lapon szereplő szakirodalmak mellé bekerül az adott könyvtári egység
elektronikus katalógusi linkje is, ezáltal a hallgatók könnyebben tudnak
keresni. Ugyanitt emelném ki a tanév folyamán változó kölcsönzési szabályokat.
Az elmondottak alapján a vizsgaidőszakban szigorítanak a feltételeken, ami
teljesen érthető, hiszen a könyvtárnak nem arról kell szólnia, hogy egy-egy
hallgató hónapokig „üljön” egy könyvön, hanem hogy mindenkit egyenlően
kiszolgáljon.
Rendkívül
hasznos volt az Országos Könyvtári Napokon való részvételünk is, ahol tanúi
lehettünk annak, milyen komoly feladat hárul a könyvtárosokra, mennyire
kreatívnak és innovatívnak kell lenniük, hogy fenntartsák az olvasók
érdeklődését a könyvek, a könyvtár iránt. Ha nem vettünk volna részt ezeken az
eseményeken, akkor nem tapasztaltuk volna meg testközelből azt a kőkemény
szervezőmunkát, ami egy-egy ilyen program szervezése mögött áll. A 4. hétre
beiktatott munkavégzés különböző könyvtárakban igen hasznos volt számomra, mert
ezt az Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeumban végezhettem. Ezen könyvtár gyűjtőköre
egyezik meg leginkább a Magyar Tannyelvű Tanítóképző Kar könyvtárának
profiljával, ezért az elsődleges cél a kapcsolatfelvétel, valamint a hosszú
távú együttműködés kialakítása volt. A látogatás és az ott történő munkavégzés
során alkalmam nyílt megismerni a külön gyűjteményeket, a saját fejlesztésű,
Linux alapú integrált könyvtári rendszert. Az analitikus feldolgozást végző
kolléga hívta fel a figyelmem az egységes Magyar pedagógiai tárgyszójegyzékre,
ami kétkötetes útmutató, és amit ajándékba kapott könyvtárunk az OPKM-től. Ezt
a tárgyszójegyzéket igyekszünk bevezetni a tárgyszavazás alkalmával, hogy az
anyaországi standardoknak is megfeleljünk. Nagyon remélem, hogy ez hosszú és
gyümölcsöző együttműködés kezdetét jelenti a két intézmény között.
Az
öt hét összeállított programja igen tartalmas volt, és hihetetlen élményekkel
szolgált, mint például az Országház épületének, valamint az Országgyűlés
munkájának megismerése. Fantasztikus volt sétálni ennek a patinás épületnek a
folyosóin, titkos kis lépcsőin (köszönet a vezetésért Borók Zsuzsinak), megtekinteni
a Szent Koronát. Hatalmas megtiszteltetés volt,
a
program résztvevőit fogadta Mátrai Márta háznagy asszony, valamint hogy egy
fotó erejéig Kövér László házelnök úr is ránk szánta idejét.
Az
ösztöndíjprogram lebonyolítója az Országgyűlés Hivatala Közgyűjteményi és
Közművelődési Igazgatósága, azon belül pedig az Országgyűlési Könyvtár, ahol az
ott dolgozó emberek rendkívül kedvesek és türelmesek, abszolút professzionális
módon mutatták be nekünk az OGYK működését, valamint a külön gyűjteményeket,
rengeteg hasznos tanáccsal láttak el minket. Természetesen nem lehetünk elég
hálásak azoknak, akik a szívügyüknek érzik ezt az ösztöndíjprogramot, és
idejüket nem kímélve azon fáradoznak, hogy megszervezzék a hasznosabbnál
hasznosabb programokat, kapcsolatok kialakítását, ezért külön köszönettel
tartozunk Redl Károlynak, Villám Juditnak és Maltsik Balázsnak, a
főszervezőknek, akik a legtöbbet tették értünk. Számos fantasztikus élménnyel
gazdagodtunk, hiszen olyan intézmények működésébe nyertünk mélyebb betekintést,
mint a Pannonhalmi Apátsági Könyvtár, az Országház, az Országgyűlési Könyvtár,
az ELTE Könyvtára, a Piarista Központi Könyvtár, a Magyar Tudományos Akadémia
Könyvtára, az Országos Széchényi Könyvtár, az Országos Idegennyelvű Könyvtár,
az Országos Pedagógia Könyvtár és Múzeum, a Magyar Nemzeti Digitális Archívum Filmintézet,
az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltára és még sorolhatnám. Ezeken a
helyeken olyan kincseket láthattunk, mint Rákóczi fejedelem ábécéskönyve,
Werbőczy törvénykönyve, a Nemzeti dal első (1848-as) kiadása, Kosztolányi
Dezső, Ady Endre, Madách Imre kézirata stb.
A
„Könyvtár, ami összeköt” ösztöndíjprogram szervezői nagy hangsúlyt fektetnek
arra, hogy a szakmai tapasztalatszerzés mellett az emberi kapcsolatok
kialakulása is megvalósuljon a program során. Nyugodt szívvel mondhatom, hogy
az öt hét során nem csak szakmai kapcsolatok alakultak ki, hanem barátságok
köttettek, amelyek nem szakadtak meg a program végeztével sem.
Nem
tudom eléggé megköszönni a szervezőknek, hogy ilyen fantasztikus programban
vehettem részt, hiszen hihetetlenül sokat kaptam mind szakmailag, mind
emberileg.
Csoportkép az Országos Idegennyelvű
Könyvtárban
Pannonhalmi Főapátsági Könyvtár
ELTE Központi Könyvtár
A Központi Statisztikai Hivatal Könyvtárában
„Vajdaság száz csodájá”-val
A Piarista Központi Könyvtárban
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése