Én új állományú, fűtött fiókkönyvtárakat is eltudok képzelni. Manapság falvainkban aprópénzért lehet akár új ingatlant is venni, a képen látható könyvtárbusznak viszont borsos ára van. Ha becsületesen szolgálja a célt, 10 év alatt leamortizálódik. Addig is megeshet párszor, hogy a központban levő eperfákon közhírré tétetik: "A bibliobusz szervizben van!" Azt is kell fűteni, hűteni, parkolni, takarítani, javíttatni, regisztrálni, szellőztetni, tartalmát ki - be rámolni.(Frissíteni.) Ráadásul azt sem napenergia működteti, nem a szél terelgeti, nem környezetbarát, nem is emberbarát! Persze egyik könyvtáros kollégát se akarom lebeszélni róla, hogy konditerembe járjon, és képesítései mellé még C, D kategóriás sofőrvizsgát is tegyen, mert ha egyszer valamit nyugaton kitalálnak...!
Ez is igaz, mind attól függ, hogy az adott közösségnek mire van szüksége. Mindkettőnek van előnye és hátránya. Ha a könyvtár meg akar maradi egy faluban össze kell fognia más intézményekkel is, sokkal több feladata van, mint egy városi könyvtárnak. A fenti busz kis falvak lakosságát látja el könyvekkel, pár száz lélekszámú településeket.
Pár megjegyzés: Baranya megyében kétféle lehetőség közül lehet választani, egyik a könyvtárbusz, a másik, hogy a könyvtárosok letéti állományt helyeznek el az adott településen egy könyvtárnak kijelölt helyiségben, ami megegyezés szerint tart nyitva. Utóbbit egy furgonnal oldják meg a munkatársak. A buszban van fűtés, a többi helyen is biztosan. :) Az üzemanyag drága, javíttatni minden gépjárművet kell előbb vagy utóbb (nyilván itt az útviszonyok a döntőek..) és talán nem is környezetbarát a busz, de azzal, hogy nem emberbarát szeretnék vitatkozni, mert a tapasztalatok nem ezt mutatják. :) A könyvtárbuszon egyszerre egy könyvtáros és egy sofőr (akinek nincs könyvtárosi végzettsége) végzi a munkát. Egyik héten az egyik könyvtáros, másik héten a másik van terepen, aki épp nincs, az háttérmunkát végez (A-tól Z-ig) a Tudásközpontban. A legkisebb település ahova járunk ötveniksz fős, a legnagyobb pedig ezer feletti lélekszámú. Ezek főként zsákfalvak és legtöbbjükre jellemző, hogy sosem volt vagy már megszűnt a könyvtár, valamint többségük rendkívül szegény település. Tény, hogy nagyon meg kell fontolni, hogy belevág-e egy könyvtár saját busz beszerzésébe, de bármi kérdésük lenne ezzel kapcsolatban, állok rendelkezésükre. Cs.László (pécsi könyvtárbuszos)
5 megjegyzés:
Én új állományú, fűtött fiókkönyvtárakat is eltudok képzelni. Manapság falvainkban aprópénzért lehet akár új ingatlant is venni, a képen látható könyvtárbusznak viszont borsos ára van. Ha becsületesen szolgálja a célt, 10 év alatt leamortizálódik. Addig is megeshet párszor, hogy a központban levő eperfákon közhírré tétetik: "A bibliobusz szervizben van!" Azt is kell fűteni, hűteni, parkolni, takarítani, javíttatni, regisztrálni, szellőztetni, tartalmát ki - be rámolni.(Frissíteni.) Ráadásul azt sem napenergia működteti, nem a szél terelgeti, nem környezetbarát, nem is emberbarát!
Persze egyik könyvtáros kollégát se akarom lebeszélni róla, hogy konditerembe járjon, és képesítései mellé még C, D kategóriás sofőrvizsgát is tegyen, mert ha egyszer valamit nyugaton kitalálnak...!
Ez is igaz, mind attól függ, hogy az adott közösségnek mire van szüksége. Mindkettőnek van előnye és hátránya. Ha a könyvtár meg akar maradi egy faluban össze kell fognia más intézményekkel is, sokkal több feladata van, mint egy városi könyvtárnak. A fenti busz kis falvak lakosságát látja el könyvekkel, pár száz lélekszámú településeket.
Pár megjegyzés: Baranya megyében kétféle lehetőség közül lehet választani, egyik a könyvtárbusz, a másik, hogy a könyvtárosok letéti állományt helyeznek el az adott településen egy könyvtárnak kijelölt helyiségben, ami megegyezés szerint tart nyitva. Utóbbit egy furgonnal oldják meg a munkatársak. A buszban van fűtés, a többi helyen is biztosan. :) Az üzemanyag drága, javíttatni minden gépjárművet kell előbb vagy utóbb (nyilván itt az útviszonyok a döntőek..) és talán nem is környezetbarát a busz, de azzal, hogy nem emberbarát szeretnék vitatkozni, mert a tapasztalatok nem ezt mutatják. :) A könyvtárbuszon egyszerre egy könyvtáros és egy sofőr (akinek nincs könyvtárosi végzettsége) végzi a munkát. Egyik héten az egyik könyvtáros, másik héten a másik van terepen, aki épp nincs, az háttérmunkát végez (A-tól Z-ig) a Tudásközpontban.
A legkisebb település ahova járunk ötveniksz fős, a legnagyobb pedig ezer feletti lélekszámú. Ezek főként zsákfalvak és legtöbbjükre jellemző, hogy sosem volt vagy már megszűnt a könyvtár, valamint többségük rendkívül szegény település.
Tény, hogy nagyon meg kell fontolni, hogy belevág-e egy könyvtár saját busz beszerzésébe, de bármi kérdésük lenne ezzel kapcsolatban, állok rendelkezésükre.
Cs.László (pécsi könyvtárbuszos)
Köszönjük szépen az információkat! :)
Könyvtárkonténer :)
http://queenhomedesign.com/2012/adaptive-reuse-mobile-library-of-used-containers/
Megjegyzés küldése