2017. június 12., hétfő

Kincskereső adai módra


Ada Zenta és Óbecse között fekszik,  megközelítőleg 10 000 lakosa van. A könyvtár története 1957 óta követhető nyomon. Ada község művelődési életének központi intézménye. 2010 óta a könyvtár kiemelt jelentőségű művelődési intézmény. Vannak anyagi problémáink, emellett fel kell vennünk a versenyt a gyerekek egyéb elfoglaltságaival, megpróbálni egyszerre lenni Havas John, Miley Cyrus és Elza a jégvarázsból, ami valljuk be, nem könnyű feladat, tekintve, hogy a felsoroltak mindegyike elég menő. A gyermekrészleg 2011. novemberében nyílt meg. Helyszíne egy régi papírbolt helyisége. Megnyitása óta törekszünk arra, hogy foglalkozásaink sokszínűek, témáink és programjaink mindig aktuálisak, minden korosztály érdeklődését kielégítők legyenek. Fontos szempont továbbá a kétnyelvűség is. Nagy eredménynek tartjuk, hogy a magyar gyermekek mellett szerb ajkúak is látogatják foglalkozásainkat. Különösen fontos ez a mi községünkben, ahol a lakosság mintegy 80 százaléka magyar, a sport, a tánc és az egyéb délutáni szabadidős tevékenységek szubkultúráiban pedig létező probléma a nyelvi klikkesedés.
Nézzük, mi folyik a gyermekrészlegen!



Kvíz
A havi program elengedhetetlen eleme a kvíz, ahol fejlesztjük a csapatmunkát, szélesítjük a látókört, természetesen jutalom ellenében. Tematikus kvízek: kérdések vetítve, vagy egyéb, kreatív módon bemutatva. Ismeretterjesztés burkoltan, jutalom: legtöbbször édesség. Nőnapi kvíz, kvíz a Föld napja alkalmából stb.

Közösségi játékok

Csapatépítő és egyéb drámapedagógiai játékok, igazodva a nyelvi összetételhez és a korosztályhoz. A csapat alakítja a játéksort. Nem könnyű…


Kézműves foglalkozások

Karácsonyi, anyák napi, könyvtár-napi, húsvéti stb. -tematikus foglalkozás. Az esetek többségében minimális költséggel bírnak. Semmit nem dobunk el, újrahasznosítunk, a helyi cégek, boltok hulladékait is felhasználjuk.

Nyelvórák
Nyaranta vállalkozó kedvű nyelvtanárok heti háromszor (hétfő: szerb, szerda: német, péntek: angol) nyelvórákat tartanak a kicsiknek. Kreatív feladatok, játékos nyelvórák (fagyi-vizsga). Ezek a programok szerepelnek -természetesen aktualizálva- havi programunkban, melyet a gyerekek a hónap elején kézhez kapnak nyomtatott formában.


„Felmegyünk az internetre”
A te négy sorod – költészetnépszerűsítő versplakátok.
Tisztában vagyunk vele, hogy a közösségi oldalak bevonása nélkül nem lehetünk hatékonyak, népszerűek. Folyamatosan azon fáradozunk, hogy felhasználóink ne veszítsenek minket szem elől, ezért oda megyünk, ahol jelentős időt töltenek. Egyik ilyen kísérletünk a Te négy sorod- elnevezésű versplakát-akció, amely során kicsi és nagy versszeretőket kértünk meg, adják arcukat és kedvenc soraikat a költészet népszerűsítéséhez. A fotók a közösségi médiában keringtek, majd a nyomtatott változatukból kiállítás nyílt.


Mutihogyolvasol – a hashtag varázsa

Könyvtárnap közeledtével arra kértük olvasóinkat, mutassák meg, milyen környezetben, hogyan olvasnak legszívesebben. A fotókat a #mutihogyolvasol #szarvaskivancsi hashtagekkel kellett ellátni. A feltöltők között könyvutalványt sorsoltunk ki.

KönyvtárNAPtár – könyvtár-naptár – tervezd meg te a könyvtár naptárát!
Képzőművészeti pályázatot hirdettünk a község óvodásai és iskolásai körében. A beérkezett munkákból kiválasztott 12 alkotás szerepel a könyvtár 2017-es naptárán.

Könyvajánló pályázat
Hagyományos pályázatunk, melyet a községbeli olvasóknak hirdetünk óvodás (az ő esetükben rajzpályázat), kisiskolás, felsős, középiskolás és felnőtt kategóriában. Az ajánlókat a közösségi oldalunkon és a honlapon olvashatják az odalátogatók.

A hónap olvasója
Főként a gyerekeket tudjuk motiválni, az akció segítségével vonzóbbá tudjuk tenni a kevésbé népszerű ám értékes könyveinket is. Minden hónapban vannak ún. zsiráfos könyveink. Nem csak az irodalom népszerűsítésére fektetünk nagy hangsúlyt, a legalább ilyen fontos a kulturális szocializációban, hogy minden szolgáltatásunkkal és helyiségünkkel megbarátkozzanak a kis olvasók. Erre tökéletesen alkalmas kincskereső foglalkozásunk, alkalmasságát népszerűsége igazolja. Lássuk a siker receptjét.

Kincskeresés

RECEPT
Hozzávalók:
-lelkes gyerkőcök
-kreativitás : kreativitás szükségeltetik úgy a könyvtáros, mint a gyerekek részéről.
-szabad mozgástér: szabadon kalandozhatunk az intézmény összes helyiségében, pl. képtár, színházterem, felnőtt részleg, raktárok 
-kitartás, türelem -problémamegoldó képesség: zavaró tényezők kezelésére is fel kell készülni. Mi történik, ha éppen akkor lép be egy olvasó? A gyerekeknek kővé kell dermedniük, senki nem tudhatja, mi folyik éppen, hisz a kincskeresés titkos. 
-szerencse - mint már hangsúlyoztuk, foglalkozásaink nem kötelezők, a résztvevők száma folyamatosan változik, az időjárás, bioritmus, fronthatás, a Disney Channel műsorrendje és dolgozatszezon függvényében. 
=minimális költség – ha minden felsorolt alapanyag friss és minőséges, a végeredmény egy hasznos és tartalmas foglalkozás, minimális költséggel.
Elkészítés:
Vedd magadhoz a titkos rekeszben lelhető összes kulcsot, fogj papírt és ceruzát (jó nagy papírt), mérd fel a lehetőségeket, ne becsüld alá a gyerekek leleményességét, semmit ne hagyj szem előtt. 
A recept minden foglalkozásunk elkészítésénél kisebb módosításokkal ugyanígy felhasználható.
A kincskeresés során állomásról állomásra haladva kapják meg a résztvevők a feladatokat tartalmazó leveleket. Minden alkalommal csillagok, virágok vagy hópelyhek segítik őket, utat mutatva nekik. Ha mód van rá, könyvtárunk minden munkatársát bevonjuk, így a gyerekek nem idegenkednek a titkárnőtől és a gondnoktól sem. A játék végén gyümölcs vagy édesség a kincs, amit közösen fogyasztunk el.
Igyekszünk bizonyos témakörök köré felépíteni a kincskeresést. A téma kiválasztásakor figyelünk arra, hogy az élmény mellett tudással is gyarapodjanak. A bemutatott foglalkozást Anglia és a mackók témakörök köré építettük fel, Tóth Krisztina A londoni mackók című műve alapján. Szóba került Sherlock Holmes, egy kis földrajz, angliai jellegzetességeket rajzoltunk, Shakespeare és a Globe színház kapcsolata is helyet kapott a feladatok között, valamint a Rómeó és Júlia kötetben levő feladathoz is eljutottunk egy akasztófa-feladat megoldása után.

Horváth Csilla, Morvai Nagybali Tamara

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése