2015. november 15., vasárnap

Könyvtár, ami összeköt VUKOVIĆ ILDIKÓ szerint


Az idén ötödik alkalommal került megszervezésre a „Könyvtár, ami összeköt” – Kárpát – medencei fiatal könyvtárosok együttműködése program, melynek célja a könyvtárosok közös munkavégzésének, tapasztalatcseréjének és szakmai együttműködésének támogatása. A nyolc határon túli és két magyarországi könyvtáros mellet az idén első alkalommal kilenc budapesti könyvtár által delegált kolléga is csatlakozott. Ezáltal méginkább betekintést nyerhettünk a magyarországi könyvtári rendszer működésébe. Hiszen sokszor a személyes beszélgetések során derül fény egy-egy nagyon hasznos ötletre, amit itthon is kamatoztatni tudunk.
Nem volt számomra ismeretlen a pályázat, hiszen két évvel ezelőtt Baráth Hajnal Anna kolléganőm is részt vett rajta. Viszont kedvet igazából májusban a csongrádi könyvtáros találkozón kaptam a pályázáshoz.
Hatalmas megtiszteltetésként éltem meg, hogy öt hetet eltölthettem az Országgyűlési Könyvtárban. Úgy érzem, hogy mindez a fejlődésemet szolgálta. Rengeteg impulzus ért, mint újdonság és friss információ. Számomra inspiráló módszerekkel és programokkal találkoztam a pályázat során, mindezek mellett lehetőségünk volt a saját városunkat és könyvtárunkat is bemutatni Budapesten.  Hálás vagyok a szervezőknek a tartalmas programokért, a feledhetetlen élményekért és mindazért az ismeretért, amit átadtak nekünk az öt hét alatt. Minden igyekezetemmel azon leszek, hogy a legjobb tudásom szerint valósítsam meg a Budapesten tanultakat idehaza.
Módfelett pozitívnak tartom azt a kezdeményezést, hogy az idén részt vehettünk az Országos Könyvtári Napokon. A pályázók csoportokat alkotva utaztak Kecskemétre, Egerbe illetve maradtak Budapesten. Az én csoportom Kecskemétre a Katona József Könyvtárba látogatott, ahol Ramháb Mária igazgató asszony fogadott minket. Izgalamasnak találtam, hogy kifejezetten olyan rendezvényeken vettünk részt Kecskeméten, amelyek a gyermekolvasókkal kapcsolatosak. Számomra ez nagyon érdekes és tanúságos volt, hiszen a Zentai Városi Könyvtárban is sok gyermekrendezvényt szervezünk és az itt tapasztaltakat otthon is gyümölcsöztetni tudom.
Külön megtiszteltetés volt számomra, hogy találkozhattam Kövér László házelnök úrral, illetve, hogy Mátrai Márta háznagy asszony fogadott minket irodájában.
Izgalmasnak találtam, hogy megismerkedhettünk az Országgyűlési Könyvtár tevékenységével és részt vehettünk a munkafolyamatokban is. Külön élveztem a parlamenti sétát Borók Zsuzsival, aki energiát és szakmai tudást nem kímélve vezetett végig minket a parlamenti folyosók labirintusán hasznos és érdekes információkat osztva meg velünk.
A hétvégeken érdekes kirándulásokat szerveztek. Ellátogattunk többek között Pannonhalmára ahol külön öröm volt amikor, Ásványi Ilonának, a pannonhalmi Főapátsági Könyvtár igazgató helyettesének a jóvoltából kézbe vehettük, belelapozhattunk a muzeális értékű, több száz éves könyvekbe. Az idén első alkalommal a régi ösztöndíjasok egy esztergomi kirándulás erejéig csatlakoztak a csoporthoz, amit személy szerint nagyon jó kezdeményezésnek tartok, hiszen ez méginkább segíti a kapcsolatépítést, a tapasztalatcserét és nem utolsó sorban a barátkozást is.
A szervezők úgy alakították a programot, hogy mi pályázók érdeklődési körünknek megfelelően ellátogathattunk különböző budapesti könyvtárakba, ahol két napos munkavégzésen vehettünk részt. Három kollégámmal együtt a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár munkafolyamatába kapcsolódtunk be, valamint dr. Fodor Péter főigazgató úr szakmai előadásán is részt vehettünk. A könyvtár épülete a valamikori Wenckheim-palota, mely gazdagon díszített, neobarokk építészeti stílusával, a hatalmas és tágas olvasótermeivel lenyűgöző hatást tesz a látogatókra. Az épület megcsodálása mellett rengeteg ötlettel gazdagodtunk. Többek között megismerkedhettünk a modern kölcsönzési automatákkal, melyek használata gyors és könnyű, megtekinthettük a Zenei Gyűjtemény, a Sárkányos Gyerekkönyvtárat és a Budapest Gyűjteményt is, ahol számos ritkaságot mutattak a kollégák.  Szakmai szempontból nagyon hasznosnak és termékenynek éreztem a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtárban eltöltött időszakot. Hatalmas szeretettel fogadtak minket a könyvtár dolgozói és igyekeztek minél több tudást és információt átadni nekünk ez alatt a rövid idő alatt.
Amit igen pozitívnak tartok, hogy az Országos Széchényi Könyvtárban a könyvtár tevékenységének bemutatása mellett megtekinthettük a plakát- és kisnyomtatvány gyűjteményt, valamint bemutatták a restaurálás folyamatát is, melyet már régóta szerettem volna megismerni.
Felejthetetlen élmény marad az Országgyűlési Könyvtár Múzeuma, valamint kiemelném, még az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltárában, illetve a felújított Nemzeti Közszolgálati Egyetemen tett látogatást. A Magyar Nemzeti Digitális Archivum és Filmintézet megtekintése is nagyon érdekes és hasznos programnak bizonyult. Örültem, hogy Barátné dr. Hajdu Ágnes a Magyar Könyvtárosok Egyesületének az elnöke fogadott minket egy délután, ahol tartalamas és mély beszélgetésnek lehettünk a részesei. Szeretném megemlíteni, a Magyar Tudományos Akadémia Könyvtár és Információs Központba tett látogatásunkat, ahol megtekinthettük a Keleti gyűjteményt. Itt a kollégák nem mindennapi ritkaságokat mutattak. A teljesség igénye nélkül mondanék néhány példát, melyek fellelkesítettek. Többek között láthattuk Széchényi István naplóját, Vörösmarty Mihály: Szózat című versének kéziratát, Kosztolányi Dezső: Esti Kornélját, és egyik kedvenc versem Ady Endre: Elbocsátó szép üzenetének a kéziratát is megtekinthettük.
Fantasztikusan éltem meg a Budapesten töltött öt hetet. Úgy gondolom, hogy az itt tanultak és az itt tapasztaltak nagy mértékben hozzájárulnak szakmai fejlődésemhez. Nagyszerű barátságok alakultak ki úgy a határon túli kollégákkal mint  a budapesti könyvtárosokkal. Emberi és szakmai szempontból is sokat nyertem, olyan dolgokat láttam és tanultam meg, amiket a program nélkül nem lett volna lehetőségem, alkalmam megtapasztalni. Bátran kijelenthetem, hogy a „Könyvtár, ami összeköt” program egy egészen új és izgalmas világot nyitott ki előttem. Hálás vagyok érte.

Országgyűlési Könyvtár Múzeuma


Katona József könyvtár

Mátrai Márta háznagy asszonynál

Közös fotó Kövér László házelnök úrral 



  Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár

Kirándulás Pannonhalmán 

A program lezárása, búcsúzás

Nincsenek megjegyzések: